Pracownia działań multimedialnych

Program pracowni

 

 

Program pracowni - rok III

Program pracowni - rok: IV i V

Rodzaj kursu: kurs podstawowy Rodzaj kursu: specjalistyczny
Nazwa kursu: Działania multimedialne Nazwa kursu: Magisterska pracownia artystyczna (kurs dyplomowy)
Prowadzący kurs: prof. Wiesław Karolak
Współpraca: mgr Małgorzata Górska, mgr Beata Marcinkowska, mgr Maciej Jabłoński
Prowadzący kurs: prof. Wiesław Karolak
Współpraca: mgr Małgorzata Górska, mgr Beata Marcinkowska, mgr Maciej Jabłoński
Typ kursu: Przedmioty kierunkowe Typ kursu: Przedmioty kierunkowe
Uczestnicy kursu: Kurs przeznaczony jest dla studentów III roku Wydziału Edukacji Wizualnej (przedmiot obowiązkowy oraz może być dla innych studentów jako nadobowiązkowy). Uczestnicy kursu: Kurs specjalistyczny, przeznaczony dla studentów wybierających pracownię Multimedia na specjalizację dyplomową
Czas trwania: Kurs dwusemestralny - prowadzony w zimowym i letnim semestrze Czas trwania: Kurs czterosemestralny

Wymiar zajęć:
Semestr V - 3 godz./tydzień
Semestr VI - 3 godz./tydzień

Wymiar zajęć:
Semestr VII - 4 godz./tydzień
Semestr VIII - 4 godz./tydzień
Semestr IX - 4 godz./tydzień
Semestr X - 4 godz./tydzień
Miejsce kursu: Zajęcia odbywają się na Wydziale Edukacji Wizualnej w pracowni działań Multimedialnych. Miejsce kursu: Zajęcia odbywają się na Wydziale Edukacji Wizualnej w pracowni działań Multimedialnych.
Ogólny opis kursu: Działania multimedialne to teoretyczne i praktyczne poznanie podstawowych technik rejestracji i przetwarzania obrazu, przekazywania informacji audialnej i wizualnej (diaprorama, film, video, video instalacja, grafika i animacja komputerowa) w kreacji artystycznej. Program realizowany jest poprzez:
ˇ wykłady
ˇ ćwiczenia
ˇ warsztaty twórcze
ˇ projektowanie sytuacji twórczej
ˇ wdrażanie projektów - realizacje
ˇ ewaluacja projektów
ˇ dokumentacja
Ogólny opis kursu: Kurs poszerza wiedzę o Multimediach. Poszerza praktyczne doświadczenie w realizacji projektów artystyczno-edukacyjnych, warsztatach artystycznych. Daje szansę własnego rozwoju artystycznego w wielu współczesnych mediach sztuki miedzy innymi: w sztuce videoperformance, videoinstalacja, audioinstalacjach, webdesign.
Treść kursu: Treści problemowe
ˇ propedeutyka edukacji medialnej
ˇ multimedia źródło wiadomości o sztuce
ˇ przekazywanie informacji audialnej i wizualnej
ˇ kreowanie własnej wypowiedzi artystycznej w multimediach
Treść kursu: Program zajęć realizowany w pracowni Multimedia kształtuje kilka myśli:
ˇ człowiek jest twórczy w swojej istocie
ˇ w każdym człowieku jest ukryta siła tworzenia
ˇ warunkiem rozwoju twórczego jest lepsze rozumienie siebie (człowiek pojmowany holistycznie)
ˇ proces twórczy jest ważniejszy od gotowego produktu (sztuka w procesie, kontekst sztuki)
ˇ nie najważniejsze jest działanie na największe dobro lecz na najmniejsze zło (ekologia).
Cele kursu: Celem głównym zajęć jest tworzenie warunków do:
ˇ poznanie palety możliwości mediów, mass mediów i multi mediów
ˇ przygotowanie do świadomego i krytycznego odbioru mediów
ˇ posługiwanie się mediami jako narzędziami pracy (narzędziami komunikowania się, uczenia, zdobywania i przetwarzania informacji)
ˇ rozwijania kreatywnych możliwości
ˇ wzmacniania twórczych predyspozycji
ˇ doświadczania i przeżywania siebie i innych w nowych sytuacjach artystycznych.
Cele kursu: Celem głównym zajęć prowadzonych w pracowni Multimediamedia jest tworzenie warunków do:
ˇ permanentne pogłębianie kreatywnych możliwości
ˇ doświadczania i przeżywania siebie i innych nowych sytuacjach
ˇ kreowanie własnej postawy artystycznej.
Zadania kursowe: Są to ćwiczenia wprowadzające i zadania problemowe. Zadania problemowe ustalane są w kontekście konkretnych możliwości realizacyjnych w planowanych imprezach krajowych i zagranicznych. (np. Międzynarodowa Międzyuczelniana Akademia VADEMECUM, Międzynarodowe Letnie Akademie z tematami: PENDULUM, LABIRYNT, OIKOS, Bałtycka ARKA). Zadania kursowe: Tematy zadań kursowych ustalane są w porozumieniu ze studentem, bez ograniczeń co do tematu, problematyki i rodzaju medium w którym nastąpi wypowiedz artystyczna.
Zaliczenia: Podstawą do zaliczenia (kursu) semestru stanowi obecność na warsztatach - klauzurówkach, systematyczna praca, wykonanie kolejnych zadań problemowych, dokumentacja przeprowadzonych ćwiczeń i zadań. Podczas egzaminu oceniane są następujące elementy działania: stopień oryginalności działania studenta, jakość estetyczna i artystyczna przedstawianej dokumentacji, prezentacja słowna. Zaliczenia: Podstawą do zaliczenia (kursu) semestru, systematyczna praca, wykonanie kolejnych zadań problemowych, dokumentacja przeprowadzonych ćwiczeń i zadań, projektów oraz ewaluacja projektów.
Dokumentacja: W zależności od wybranego problemu i medium wypowiedzi może to być: rysunek, tekst, fotografia, video. Dodatkowo każdy temat zostaje udokumentowany na plansz 50x70 cm (standard ustalony przez pracownię) a także jako strona internetowa. Dokumentacja: W zależności od wybranego problemu i medium wypowiedzi może to być: rysunek, tekst, fotografia, video. Dodatkowo każdy temat zostaje udokumentowany na planszy 50x70 cm (standard ustalony przez pracownię) oraz jako strona internetowa.
Kryteria oceny: Podczas egzaminu oceniane są następujące elementy działania:
- komplementarność
- wieloaspektowość
- stopień oryginalności
- jakość estetyczna i artystyczna
- prezentacja słowna.
Kryteria oceny: Podczas egzaminu oceniane są następujące elementy działania:
- komplementarność
- wieloaspektowość
- stopień oryginalności
- jakość estetyczna i artystyczna
- prezentacja słowna.
Kalendarz: W pierwszym tygodniu semestru uzgodnienie obszaru tematycznego. W następnych tygodniach realizowane są kolejne ćwiczenia. Co drugi tydzień następuje korekta - w obecności i konfrontacji z grupą. Również co drugi tydzień wykład monograficzny. Kalendarz: W pierwszym tygodniu semestru następuje uzgodnienie obszaru tematycznego. W drugim i trzecim tygodniu semestru następuje uszczegółowienie problematyki. W dalszych tygodniach następuje indywidualna realizacja tematu. Co drugi tydzień następuje korekta - w obecności i konfrontacji z grupą.
Literatura przedmiotu:
Dydaktyka ( główne):
1. Badegrubow B. "Nauczanie otwarte w 28 krokach" WSiP
2. Faure E. "Uczyć się aby być" Warszawa 1975 PWN
3. Gadamer H.G. "Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto" Wa-wa 1999
4. Karolak W. "Sztuka jako zabawa, zabawa jako sztuka" Wa-wa CODN
5. Kahrmann K. "Unmogliche geschichten" ,amBEATion, Berlin 2000
6. Okoń W. "Dziesięć szkół alternatywnych" WSiP
7. Maslow H.A. "Motivation and personality" New York 1954
8. Malicka M. "Twórczość czyli droga w nieznane" Wa-wa 1989 WSiP
9. Read H. "Wychowanie przez sztukę" Wrocław 1976

Literatura przedmiotu:
Dydaktyka (główne):
1. Okoń Wincenty "Słownik pedagogiczny" od wyd. 1975 wydania dalsze.
2. Dobroczyński B "Prometeuszowe oblicze Wodnika. Co to jest "New Age" ZNAK 1
3. Elkonin D. B. "Psychologia zabawy" Warszawa 1984
4. Gadamer H.G. "Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto" Warszawa 1993
5. Kozielecki J. "O człowieku wielowymiarowym" Warszawa 1998
6. Lengrand P. "Obszary permanentnej samoedukacji" tł. I. Wojnar Warszawa 1995

Problemowe:
1. Tatarkiewicz W. "Dzieje sześciu pojęć" Warszawa 1988 PWN
2. Pawłowski T. "Happening" Warszawa 1988 WaiF
3. Kaprow A. Assemblage, Environments and Happenings New York 1965
4. Warpechowski Z. "Performances"
5. Sztuka XX w. Tom I i II
6. Andy Goldsworthy: Steine; Frankfurt/Main 1994
7. Anne Hoormann: Land Art. Kunstprojekte zwischen Landschaft und öffentlichem Raum; Berlin 1996
8. Klaus-Ove Kahrmann: Land Art; Raabits Kunst Juni 1997, Heidelberg

Język wykładowy: polski (może być: angielski, niemiecki). Język wykładowy: polski, (może być: angielski, niemiecki).
Dostępność kursu: Ogólnie dostępny. Dostępność: Ogólnie dostępny.