KATARZYNA PIĄSTKA

Podróżujemy...
Podróż na planetę dotyku


CELE OGÓLNE:
-przełamywanie barier dotykowych
-rozbudzenie wrażeń zmysłowych
-pobudzenie wyobraźni
-twórcze działania

CELE SZCZEGÓŁOWE:
-wykorzystywanie doznań dotykowych
-zapoznanie się ze strukturą przedmiotów za pomocą zmysłu dotyku
-stworzenie w formie plastycznej własnego wyobrażenia o materii, o miejscu i przedmiotach
- pomimo iż jest to praca w grupie podejmuje decyzje samodzielne nie jest narażony na działanie odtwórcze.

PRZEBIEG DZIAŁAŃ:
Wprowadzenie:
Dotyk to jeden z pięciu zmysłów, który pozwala nam poznać i zgłębić świat. Lubimy dotykać struktury nowych nieznanych materiałów badać czy są one gładkie, szorstkie czy też śliskie. Poznawać dotykiem.

Wybierzemy się dziś w podróż na planetę dotyku w celu zapoznania się z innym światem inną rzeczywistością, przedmiotami jakie się tam znajdują, a może również z istotami, które tam mieszkają. Kto zamieszkuje tę planetę? Czyj to teren? Co tu się znajduje? Kto tu mieszka? Tego jeszcze nie wiemy. Spróbujmy wszystkiego dotknąć. Delikatnie, powoli, po cichutku by niczego nie wystraszyć i nie spłoszyć. Poznamy i zgłębimy dziś wszystkie zakamarki tego tajemniczego miejsca. Może wtedy znajdziemy odpowiedź na nurtujące nas pytania. Po dokładnym zwiedzeniu planety, szybko udamy się w podróż powrotną i stworzymy wspólnie dzieło tajemniczej planecie.

Polecenie:
Namalujcie swoje wyobrażenie o tajemniczych przedmiotach, których nie widzieliście ale mogliście dotknąć. Zamiast pędzli użyjcie własnych rąk. W tym celu przygotowałam dla was specjalną bardzo przyjemną w dotyku farbę.

Przebieg zdarzenia:
Po wysłuchaniu krótkiego wprowadzenia uczestnicy dotykają przedmiotów o różnej konsystencji i strukturze, które umieszczone są w pięciu punktach sali. Po czym wsłuchują się w muzykę, (która dodatkowo wzmacnia tajemniczy nastrój) i powracają na Ziemię by stworzyć własne wyobrażenie o planecie. Dzieci maczają dłonie we wcześniej przyrządzonej przeze mnie farbie z krochmalu i płatków mydlanych, gliceryny i żelatyny. Dzięki tym składnikom ma ona specyficzną konsystencję i jest bardzo przyjemna w dotyku, co dodatkowo wzbogaca doznania dotykowe. Po zakończeniu wspólnej pracy, dzieci wsłuchując się w muzykę opuszczają planetę i wracają na Ziemię.

PREZENTACJA:
Po zakończeniu ćwiczenia, samoistnie stworzyła się wystawa dzięki temu, iż dzieci malowały na pionowo zainstalowanych tekturach co dało możliwość konfrontacji z innymi pracami. Powstała również dokumentacja fotograficzna, dzięki której powstanie katalog.

WNIOSKI:
Nastąpiła zmiana w świadomości dzieci, iż to co dotykamy i czujemy nie zawsze pokrywa się z obrazem wizualnym, dzieje się to głównie za sprawą wyobraźni, która jest szczególnie rozbudowana u dziecka. Przetworzenie zmysłu dotyku na język plastyczny było bardzo ciekawym doświadczeniem, gdyż w konfrontacji wyobrażenia o przedmiotach były bardzo różne i indywidualne. Dzieci zapoznały się z nowym terminem "zmysł".

MATERIAŁY:
Farba w kilku kolorach przeznaczona do malowania dłońmi, wielkoformatowe kartony ,futerko, piasek, galaretka, kamienie, materiały, nasączone płynem rękawiczki

FORMA PRACY:
Indywidualna i zbiorowa

UCZESTNICY:
Grupa przedszkolna. Wiek 6 lat.

TECHNIKA: Malowanie dłońmi po wielkoformatowym kartonie.