ANNA LEŚNIAK

Telezabawa
Interaktywne video

Projekt jest parodią strategii medium jakim jest telewizja. Jego celem jest zatrzymanie uwagi odbiorcy na problemie autentyczności i sensu przekazu medialnego. Stacje telewizyjne, aby przyciągnąć widza kreują różnorodne sytuacje i bohaterów, sięgając po najróżniejsze środki prowadzące do tego celu, takie jak realisty show, które często kończą się szkodami w psychice uczestników, różnego rodzaju konkursy i teleturnieje, w których uczestnik wcale nie musi wykazać się szczególnymi umiejętnościami, zebu zwyciężyć. Autorytetami stają się więc osoby zupełnie przypadkowe, które to w konsekwencji dyktują swoją postawą wzorce zachowań. Telewizja dokonuje manipulacji zachowaniami i opiniami odbiorcy, jednak ze względu na fakt, że stała się nieodłącznym elementem rzeczywistości współczesnego człowieka, jej sposób funkcjonowania nie jest poddawany reflekcji.

Telezabawa jest rodzajem testu, w którym odbiorca odpowiada na różnorodne pytania, często bez związku, na podobnej zasadzie jak w psychotestach. Każda odpowiedź zostaje skomentowana. Komentarz może być pochwałą odpowiedzi grającego, neutralną informacją lub złośliwą krytyką. Uczestnik otrzymuje również informacje ile osób odpowiedziało tak samo. Zostaje więc przyporządkowany do pewnej grupy. Jest manipulowany. Pytania pozornie nie mające ze sobą związku nawiązują do problemu komunikacji medialnej, opinii społecznych dotyczących pewnych problemów i strategii stosowanych przez różnego rodzaju organizacje, które mają dostęp do mediów, aby przekonać odbiorcę do swoich projektów, idei, towarów itd. Chciałam podkreślić, że telewizja jest rodzajem władzy kształtującej nasze opinie, poprzez różnego rodzaju świadome i podświadome zabiegi manipulacyjne.

Wybrane zrzuty ekranowe: