ANNA LEŚNIAK
Domowe Body Art
Videoinstalacja
Jest to video-instalacja, składająca się z dwóch monitorów, na których jednocześnie wyświetlane są obrazy filmowe. Projekt dotyczy problemu reklamy i wpływu przekazu medialnego na kształtowanie lub wzmacnianie pewnych stereotypów. Praca ukazuje mechanizmy formowania wzoru piękna i szczęśliwości, którego wizje roztacza przed nami świat kosmetyków. Ich nabywanie i używanie jest warunkiem atrakcyjności osoby, szczególnie kobiety.
Na jednym z monitorów ukazane są zbliżenia ciała
kobiety, która poddaje się zabiegom kosmetycznym, szczególnie bardzo istotnej
czynności w kobiecej kosmetyce, jaką jest depilacja. Kobieta poddaje się prozaicznym
aktywnościom, które jednak w zbliżeniu obiektywem kamery okazują się bolesnymi
i nieprzyjemnymi zabiegami. Na drugim ekranie wyświetlane są zdjęcia opakowań
i reklamy kosmetyków, sugerujące, że produkty są świetnej jakości, a ich używanie
to czysta przyjemność.
Oba filmy ukazują ingerencje produktów w naszą świadomość, a jednocześnie demaskują
nieprzystawalność świata realnego i reklamy.
Prace nazwałam "Domowe body art". Nazwa "body art".
Nawiązuje do znanego nurtu sztuki współczesnej, w którym artyści podejmują refleksję
nad możliwościami, granicami i problemami ciała oraz jego wytrzymałości. "Domowe"
sugeruje związek ze sferą prywatną, z zabiegami wykonywanymi "potajemnie" aby
upodobnić się do odcieleśnionych ideałów z reklamy. Zabiegi, którym poddają
się kobiety są bolesne, podobnie jak większość aktywności podejmowanych przez
artystki i artystów sztuki ciała. Działania tych pierwszych nastawione są na
badanie i refleksję nad pewnymi procesami. Zabiegi kobiet nastawione są na efekt
jakim jest piękno. Dążenie do piękna często jest bezrefleksyjne, a manipulacja
świata reklamy niedostrzegalna.
Wybrane zrzuty ekranowe: