ANNA LEŚNIAK

Domowe Body Art
Videoinstalacja

Jest to video-instalacja, składająca się z dwóch monitorów, na których jednocześnie wyświetlane są obrazy filmowe. Projekt dotyczy problemu reklamy i wpływu przekazu medialnego na kształtowanie lub wzmacnianie pewnych stereotypów. Praca ukazuje mechanizmy formowania wzoru piękna i szczęśliwości, którego wizje roztacza przed nami świat kosmetyków. Ich nabywanie i używanie jest warunkiem atrakcyjności osoby, szczególnie kobiety.

Na jednym z monitorów ukazane są zbliżenia ciała kobiety, która poddaje się zabiegom kosmetycznym, szczególnie bardzo istotnej czynności w kobiecej kosmetyce, jaką jest depilacja. Kobieta poddaje się prozaicznym aktywnościom, które jednak w zbliżeniu obiektywem kamery okazują się bolesnymi i nieprzyjemnymi zabiegami. Na drugim ekranie wyświetlane są zdjęcia opakowań i reklamy kosmetyków, sugerujące, że produkty są świetnej jakości, a ich używanie to czysta przyjemność.
Oba filmy ukazują ingerencje produktów w naszą świadomość, a jednocześnie demaskują nieprzystawalność świata realnego i reklamy.

Prace nazwałam "Domowe body art". Nazwa "body art". Nawiązuje do znanego nurtu sztuki współczesnej, w którym artyści podejmują refleksję nad możliwościami, granicami i problemami ciała oraz jego wytrzymałości. "Domowe" sugeruje związek ze sferą prywatną, z zabiegami wykonywanymi "potajemnie" aby upodobnić się do odcieleśnionych ideałów z reklamy. Zabiegi, którym poddają się kobiety są bolesne, podobnie jak większość aktywności podejmowanych przez artystki i artystów sztuki ciała. Działania tych pierwszych nastawione są na badanie i refleksję nad pewnymi procesami. Zabiegi kobiet nastawione są na efekt jakim jest piękno. Dążenie do piękna często jest bezrefleksyjne, a manipulacja świata reklamy niedostrzegalna.

Wybrane zrzuty ekranowe: