MARTA KOZIŃSKA
MAŁGORZATA SAWICKA
Rozmowy w podróży
Warsztat w ramach III
Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Małego Dziecka "Podróżujemy".
ASP Łódź, Wydział Edukacji Wizualnej 17.11.2003
Uczestnicy:
Uczniowie klas I-III
Cele:
- podkreślenie wielowymiarowości słowa droga
- rozwijanie zdolności podejmowania decyzji, umiejętności szukania własnej drogi,
podążania nią w zgodzie ze sobą z zachowaniem całej swojej indywidualności
- kształtowanie postawy otwartości wobec innych, wobec nowych sytuacji
- szukanie i tworzenie więzi emocjonalnych z otaczającą nas rzeczywistością
- skierowanie uwagi na otaczających i mijających nas ludzi, na to co mają nam
do przekazania
- rozwój umiejętności komunikacji
- łączenie kolorów, kształtów ze słowem, próba szukania korelacji między nimi
- pomoc w rozwijaniu możliwości twórczych uczestników warsztatu w dziedzinie
ekspresji ruchowej i plastycznej
Miejsce:
1 pusta sala, podłoga wyłożona papierem
2 sala umożliwiająca wygodne rysowanie
Czas:
2 godz.
Materiały:
papier do wyłożenia sali, kolorowy piasek, przezroczyste folie, czarne pisaki,
biała i czarna farba
Przebieg:
Wprowadzenie:
Czym jest podróż? Co kryje w sobie to słowo? Większość z nas lubi podróże i
z niecierpliwością oczekuje na wakacje, ferie, urlop, kiedy pakujemy się i wyruszamy
w drogę. Każdy z nas wybiera sobie inną drogę, inny środek transportu, wyznacza
czas podróży i jej tempo. Jednak na ile nasza podróż jest świadoma, na ile uważna,
wrażliwa, badawcza, bogata w doświadczenia, przeżycia, na ile dogłębna i dociekliwa...?
Na ile świadomy jest wybór drogi i od czego go uzależniamy? Co w podróży jest
ważniejsze: cel czy droga? Jakie doświadczenia, obserwacje przynosi pokonywana
przez nas droga?
Każde dziecko dostaje pojemniczek z kolorowym piaskiem(kolor może wybrać) Słychać
pogodną muzykę. Dzieci stają w odstępach pod ścianą. Prowadzący robi otwór w
woreczku każdego z uczestników.
Polecenie l:
Wybierz własną drogę, kierunek, w którym będziesz iść. Znajdź tempo, które Ci
najbardziej odpowiada, wielkość kroków. Zdecyduj:
czy będziesz chodzić małymi kroczkami, czy robić wielkie susy, czy może biegać?
Wzdłuż swojej drogi zostaw własny, indywidualny ślad, wykorzystując do tego
kolorowy piasek.
Dzieci mają się zatrzymać w momencie, gdy prowadzący przerwie muzykę. Po odstawieniu
woreczków z piaskiem cofają się wzdłuż własnej przebytej drogi, aż spotkają
się z pierwszą osobą, której ścieżka krzyżuje się z ich ścieżką. Dobrana w ten
sposób pary stają w miejscu ich spotkania, po czym przemieszczają się do drugiego
pomieszczenia z przygotowanymi materiałami do pracy. Każde z nich dostaje kartkę
z przezroczystej folii.
Polecenie II:
Odrysuj dłoń osoby (z którą się spotkałeś) w wybranym przez nią miejscu na folii,
w jej ulubionym geście. Używając bieli i czerni za pomocą znaków i słów scharakteryzuj
tę osobę. Środek dłoni wypełnij cechami, które te osoba skrywa wewnątrz siebie,
a obszar folii wokół dłoni wykorzystaj do pokazania, jak tę osobę odbierasz
na zewnątrz.
Po wykonaniu prac dzieci biorą do ręki folię z portretem kolegi, któremu przyglądają
się przez nią. Obserwują jakie cechy udało im się zauważyć, a jakie pominęły.
Dzieci wracają do sali nr1. Każda z par kładzie w miejscu ich spotkania nałożone
na siebie prace. W ten sposób obrazy dłoni dwóch osób łączą się w symbolicznym
geście przywitania. Po zakończeniu ćwiczenia następuje wspólne oglądanie powstałej
w ten sposób mapy-pamiętnika. Jest ona zapisem przeplatających ze sobą się dróg
i śladem spotkań. Następuje dyskusja o uczuciach jakie towarzyszyły dzieciom
w czasie warsztatu, o tym co decydowało o wyborze takiej, a nie innej drogi.
Prezentacja.
Nowy punkt widzenia:
Każdy z nas w swojej świadomości wypracowuje obraz siebie.
Na ile pokrywa się on z tym jak widzą nas inni? Jak dużo chcemy im o sobie powiedzieć,
jak dużo potrafimy?
Ewaluacja:
Wykorzystany w warsztacie piasek okazał się bardzo interesującym i atrakcyjnym
dla dzieci materiałem. W pierwszej części warsztatu zabrakło jednak przestrzeni,
która umożliwiłaby dzieciom większą swobodę ruchów.