MARTA KOZIŃSKA
MAŁGORZATA SAWICKA

Rozmowy w podróży

Warsztat w ramach III Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Małego Dziecka "Podróżujemy".
ASP Łódź, Wydział Edukacji Wizualnej 17.11.2003

Uczestnicy:
Uczniowie klas I-III

Cele:
- podkreślenie wielowymiarowości słowa droga
- rozwijanie zdolności podejmowania decyzji, umiejętności szukania własnej drogi, podążania nią w zgodzie ze sobą z zachowaniem całej swojej indywidualności
- kształtowanie postawy otwartości wobec innych, wobec nowych sytuacji
- szukanie i tworzenie więzi emocjonalnych z otaczającą nas rzeczywistością
- skierowanie uwagi na otaczających i mijających nas ludzi, na to co mają nam do przekazania
- rozwój umiejętności komunikacji
- łączenie kolorów, kształtów ze słowem, próba szukania korelacji między nimi
- pomoc w rozwijaniu możliwości twórczych uczestników warsztatu w dziedzinie ekspresji ruchowej i plastycznej

Miejsce:
1 pusta sala, podłoga wyłożona papierem
2 sala umożliwiająca wygodne rysowanie

Czas:
2 godz.

Materiały:
papier do wyłożenia sali, kolorowy piasek, przezroczyste folie, czarne pisaki, biała i czarna farba

Przebieg:
Wprowadzenie:
Czym jest podróż? Co kryje w sobie to słowo? Większość z nas lubi podróże i z niecierpliwością oczekuje na wakacje, ferie, urlop, kiedy pakujemy się i wyruszamy w drogę. Każdy z nas wybiera sobie inną drogę, inny środek transportu, wyznacza czas podróży i jej tempo. Jednak na ile nasza podróż jest świadoma, na ile uważna, wrażliwa, badawcza, bogata w doświadczenia, przeżycia, na ile dogłębna i dociekliwa...? Na ile świadomy jest wybór drogi i od czego go uzależniamy? Co w podróży jest ważniejsze: cel czy droga? Jakie doświadczenia, obserwacje przynosi pokonywana przez nas droga?
Każde dziecko dostaje pojemniczek z kolorowym piaskiem(kolor może wybrać) Słychać pogodną muzykę. Dzieci stają w odstępach pod ścianą. Prowadzący robi otwór w woreczku każdego z uczestników.

Polecenie l:
Wybierz własną drogę, kierunek, w którym będziesz iść. Znajdź tempo, które Ci najbardziej odpowiada, wielkość kroków. Zdecyduj:
czy będziesz chodzić małymi kroczkami, czy robić wielkie susy, czy może biegać? Wzdłuż swojej drogi zostaw własny, indywidualny ślad, wykorzystując do tego kolorowy piasek.
Dzieci mają się zatrzymać w momencie, gdy prowadzący przerwie muzykę. Po odstawieniu woreczków z piaskiem cofają się wzdłuż własnej przebytej drogi, aż spotkają się z pierwszą osobą, której ścieżka krzyżuje się z ich ścieżką. Dobrana w ten sposób pary stają w miejscu ich spotkania, po czym przemieszczają się do drugiego pomieszczenia z przygotowanymi materiałami do pracy. Każde z nich dostaje kartkę z przezroczystej folii.

Polecenie II:
Odrysuj dłoń osoby (z którą się spotkałeś) w wybranym przez nią miejscu na folii, w jej ulubionym geście. Używając bieli i czerni za pomocą znaków i słów scharakteryzuj tę osobę. Środek dłoni wypełnij cechami, które te osoba skrywa wewnątrz siebie, a obszar folii wokół dłoni wykorzystaj do pokazania, jak tę osobę odbierasz na zewnątrz.
Po wykonaniu prac dzieci biorą do ręki folię z portretem kolegi, któremu przyglądają się przez nią. Obserwują jakie cechy udało im się zauważyć, a jakie pominęły. Dzieci wracają do sali nr1. Każda z par kładzie w miejscu ich spotkania nałożone na siebie prace. W ten sposób obrazy dłoni dwóch osób łączą się w symbolicznym geście przywitania. Po zakończeniu ćwiczenia następuje wspólne oglądanie powstałej w ten sposób mapy-pamiętnika. Jest ona zapisem przeplatających ze sobą się dróg i śladem spotkań. Następuje dyskusja o uczuciach jakie towarzyszyły dzieciom w czasie warsztatu, o tym co decydowało o wyborze takiej, a nie innej drogi.

Prezentacja.

Nowy punkt widzenia:
Każdy z nas w swojej świadomości wypracowuje obraz siebie.
Na ile pokrywa się on z tym jak widzą nas inni? Jak dużo chcemy im o sobie powiedzieć, jak dużo potrafimy?

Ewaluacja:
Wykorzystany w warsztacie piasek okazał się bardzo interesującym i atrakcyjnym dla dzieci materiałem. W pierwszej części warsztatu zabrakło jednak przestrzeni, która umożliwiłaby dzieciom większą swobodę ruchów.