MARTA KOZIŃSKA
Przestrzenie naszych dialogów
Warsztat w ramach X Międzynarodowych Letnich Warsztatów
dla Dzieci
Weimar (Niemcy), 21.07 - 27.07.2003
Chociaż pochodzimy z różnych miejsc i często różnimy się, jedną z rzeczy, które
nas łączą zapewne jest to, że wszyscy mamy marzenia.
Zastanówmy się, więc nad naszymi marzeniami. Porozmawiajmy o marzeniach.
Może będą to marzenia o miłości, domu, lotach na księżyc, samochodzie, czy może
o czymś całkowicie innym...?
Część I.
Stwórz malarski świat Twoich marzeń. Na tkaninie (w zaznaczonym kwadracie o
10 cm mniejszym od całej tkaniny - 1x1 m) namaluj swoje marzenie. Choć na pewno
jest ich wiele, przedstaw te, które są w tej chwili dla Ciebie najważniejsze.
Przestrzeń wokół wyznaczonego kwadratu pozostaw pustą.
Materiały - pędzle, farby akrylowe, tkanina (wigofil).
Część II.
Obejrzyjcie uważnie wszystkie prace.
Znajdź pracę, z którą Twoja w jakiś sposób się łączy, której obraz marzeń wydaje
Ci się bliski. Jeśli znajdziesz partnera i wspólnie zaakceptujecie się zestawcie
swoje prace z sobą. Połączcie je zszyjcie z sobą.
Następnie wykorzystajcie niezamalowaną przestrzeń między Waszymi obrazami marzeń
i namalujcie to, co Was łączy. Niech pusta przestrzeń miedzy Waszymi pracami
stanie się Waszą wspólną przestrzenią, niech znajdzie się tam to, co dla Was
obojga jest bliskie i ważne. Niech dialog malarski stanie się poszukiwaniem
tego, co was łączy.
Część III.
Poszukajcie wspólnie następnej pary, której praca jest bliska Waszej idei. Jeśli
zaakceptujecie się, połączcie Wasze prace, zszywając je. I następnie podobnie
jak poprzednio wypełnijcie pustą przestrzeń płótna między pracami, tym wszystkim,
co was łączy.
I tak dalej, aż być może wszystkie prace zostaną połączone w jedną wielką całość.
Poszczególne elementy łączone były w coraz większe układy kompozycyjne. Powstał
gigantyczny pas składający się ze wszystkich 44 wykonanych prac. Na zakończenie
zajęć w tym dniu wszystkie dzieci dokonały prezentacji tego "obiektu"
na tle budynku Reithaus. Był to wspaniały przykład dialogu a zarazem zadanie
bardzo integrujące grupę.