MARTA KOZIŃSKA

Przestrzenie naszych dialogów

Warsztat w ramach X Międzynarodowych Letnich Warsztatów dla Dzieci
Weimar (Niemcy), 21.07 - 27.07.2003

Chociaż pochodzimy z różnych miejsc i często różnimy się, jedną z rzeczy, które nas łączą zapewne jest to, że wszyscy mamy marzenia.
Zastanówmy się, więc nad naszymi marzeniami. Porozmawiajmy o marzeniach.
Może będą to marzenia o miłości, domu, lotach na księżyc, samochodzie, czy może o czymś całkowicie innym...?

Część I.
Stwórz malarski świat Twoich marzeń. Na tkaninie (w zaznaczonym kwadracie o 10 cm mniejszym od całej tkaniny - 1x1 m) namaluj swoje marzenie. Choć na pewno jest ich wiele, przedstaw te, które są w tej chwili dla Ciebie najważniejsze.
Przestrzeń wokół wyznaczonego kwadratu pozostaw pustą.
Materiały - pędzle, farby akrylowe, tkanina (wigofil).

Część II.
Obejrzyjcie uważnie wszystkie prace.
Znajdź pracę, z którą Twoja w jakiś sposób się łączy, której obraz marzeń wydaje Ci się bliski. Jeśli znajdziesz partnera i wspólnie zaakceptujecie się zestawcie swoje prace z sobą. Połączcie je – zszyjcie z sobą.
Następnie wykorzystajcie niezamalowaną przestrzeń między Waszymi obrazami marzeń i namalujcie to, co Was łączy. Niech pusta przestrzeń miedzy Waszymi pracami stanie się Waszą wspólną przestrzenią, niech znajdzie się tam to, co dla Was obojga jest bliskie i ważne. Niech dialog malarski stanie się poszukiwaniem tego, co was łączy.

Część III.
Poszukajcie wspólnie następnej pary, której praca jest bliska Waszej idei. Jeśli zaakceptujecie się, połączcie Wasze prace, zszywając je. I następnie podobnie jak poprzednio wypełnijcie pustą przestrzeń płótna między pracami, tym wszystkim, co was łączy.
I tak dalej, aż być może wszystkie prace zostaną połączone w jedną wielką całość.

Poszczególne elementy łączone były w coraz większe układy kompozycyjne. Powstał gigantyczny pas składający się ze wszystkich 44 wykonanych prac. Na zakończenie zajęć w tym dniu wszystkie dzieci dokonały prezentacji tego "obiektu" na tle budynku Reithaus. Był to wspaniały przykład dialogu a zarazem zadanie bardzo integrujące grupę.