Ja wewnętrzne
Ja zewnętrzne
Jest jedna rzecz i tylko jedna w całym wszechświecie o której wiemy
więcej, niż moglibyśmy się dowiedzieć z zewnętrznej obserwacji. Tą jedyną
rzeczą jesteśmy [my sami]. Mamy, że tak powiem, wewnętrzną informację;
jesteśmy wtajemniczeni.
C.S. Lewis
Cele:
– próba zastanowienia się nad samym sobą: jacy jesteśmy wewnątrz siebie,
co mamy w środku, a czego z jakiegoś powodu nie pokazujemy innym oraz
jacy jesteśmy na zewnątrz, jacy jesteśmy w oczach innych, w relacjach
z innymi ludźmi;
– realizacja obiektu artystycznego.
Przebieg ćwiczenia:
Część I
Pomyślcie przez chwilę o samych sobie.
Czy odnajdujecie w sobie sfery wewnętrzną i zewnętrzną?
Jakie one są? Spróbujcie wypisać wszelkie myśli, jakie przychodzą Wam
do głowy.
Część II
Podejdźcie do okrytych tkaniną ławek tworzących duży biały sześcian.
Wyobraźcie sobie, że to Wy sami. Przyjrzyjcie się dokładnie, jaki on
jest. Następnie wejdźcie do środka. Pobądźcie przez chwilę w samotności.
Nie ma już zewnętrznej powłoki. Jaki jest środek? Jaki by był
gdyby miał wyrażać Wasze wnętrze?
Część III
Mając do dyspozycji małe sześciany oraz inne materiały, stwórzcie symboliczny
obraz siebie. Za pomocą wybranych środków pokażcie jak wyobrażacie sobie
swoją wewnętrzność i zewnętrzność.
Prezentacja
Opowiedzcie o tym, co powstało. Porównajcie swoje doświadczenia. Czy
dowiedzieliście się czegoś nowego o sobie?
Uczestnicy: młodzież licealna.
Miejsce: sala szkolna.
Materiały: tkaniny, papierowe
pudełka, kolorowe papiery, farby, klej, nożyczki.
|