<<powrót

III rok 2007-2008

Warsztaty

Żaneta Syrowa

 

 

 

 

 

Plastyka dźwięku

Powszechnym myśleniem o różnych dziedzinach sztuki jest fakt, że istnieją one osobno lub kojarzone są we wzajemnych relacjach w sposób standardowy. Swoistą intermedialność sztuki dostrzegamy np. w filmach – połaczenie obrazu z dźwiękiem, w architekturze – malarstwa z rzeźbą itp.itd. Warto jest jednak rozwinąć ten aspekt. Sztuka w dzisiejszych czasach może wyrażać się na wiele sposobów, łącząc techniki i materiały na pozór niemające ze sobą nic wspólnego. Na tym polega moc i kreatywność, którą posiadają nie tylko artyści, ale wszyscy ludzie. Potrzebny jest tylko bodziec do tego aby dać sobie szansę.

Cele:
– plastyczna inerpretacja dźwięku,
– poznawanie nowych technik plastycznych,
– rozwijanie wyobraźni i kreatywności,
– wyrażanie własnych emocji,
– nadawanie własnym fantazjom wizualnego wymiaru.

Przebieg ćwiczenia:
Etap I

Podczas słuchania zaproponowanej muzyki za pomocą kawałka materiału i tiulu spróbujcie ją zinterpretować. Nadajcie jej plastyczny, wizualny wymiar. Powiążcie ulotne i nieuchwytne dźwięki z materialnym, konkretnym kształtem plastycznego wytworu. Przetłumaczcie dźwięki na swój własny język plastyczny.

Etap II
Kawałki tiulu lub gazy zanurzcie w misce z rozwodnionym czarnym tuszem. Na arkuszu białego papieru ułużcie z mokrego materiału różne kształty, takie jak nasuwa wam intuicja i wyobraźnia interpretując słyszaną muzykę. Następnie połóżcie na to drugi arkusz papieru i przesuwajcie po nim ręką. Po odciśnięciu powstaną na obu papierach kształty walorowo wzbogacone przez zachodzące na siebie płaszczyzny materiału. Prace możecie rozwinąć, uzupełniając dowolnym rysunkiem.

Prezentacja
Po wykonaniu prac, rozłużcie je w ciągu tak aby stanowiły jeden utwór, analogicznie do utworu muzycznego. Powyższa sytuacja umożliwi wam wgląd w prace kolegów. Czy dostrzegacie różnice interpretacyjne tej samej muzyki? Jak różni się wasza wyobraźnia? Czy operujecie różnymi środkami wyrazu? Czy dostrzegacie to bogactwo? Czy zrealizowana praca pomogła wam uświadomić sobie, że w sztuce jak i w życiu codziennym nie ma ograniczeń? Czy jestesmy zdolni do wszytkiego?

Materiały: czarny tusz, farby akrylowe, gaza, tiul, woda, papier, muzyka nowoczesna.
Uczestnicy: licealiści.
Czas trwania: 90 min.
Miejsce: Wydział Edukacji Wizualnej.
Artyści: Kandinsky. W, (1909), Improwizacja
Bibliografia: Kościelecki. S, (1979), Współczesna koncepcja wychowania plastycznego, Warszawa, PWN
Opis realizacji: Możliwość swobodnego wypowiedzenia się, sprawiła, że grupa chętnie podejmowała się realizacji kolejnych prac. Łatwość techniki i zaskakujące jej efekty na pracy pobudzała wyobraźnię uczestników. W efekcie powstało wiele prac, które na koniec grupa ułożyła w formie jednego utworu.

 

<<powrót