My space
Według Baudrillarda świat symulakrów jest wytworem naszej rozpaczliwej
i żarłocznej pogoni za rzeczywistością - za prawdą i tożsamością. Dążąc
do absolutnej pewności, stworzyliśmy świat skrajnie niepewny. Stworzyliśmy
model świata, który nie odsyła do niczego poza samym modelem. W tej
rzeczywistości: medialnej, wirtualnej, elektronicznej, aby powrócić
do siebie, odzyskać własną tożsamość musimy wyłamać się z globalistycznego
porządku znaków, w którym nie ma miejsca dla jednostki.
Cele:
– zastanowienie się nad problemem własnego miejsca na świecie,
– próba odzwierciedlenie siebie za pomocą określenia własnej przestrzeni,
– twórczej pracy zespołowej.
Przebieg ćwiczenia:
Część I
Dyskusja z uczestnikami o pojęciach miejsca i przestrzeni. Wspólne zastanowienie
się nad sposobami ich przedstawienia.
Część II
Polecenie: Z elementów komputerowych zbuduj swoją przestrzeń. Spróbuj
ją jak najbardziej wyróżnić by była jedyna i unikatowa – tylko twoja.
Pokaz/prezentacja:
Rozmowa z uczestnikami o tym co przedstawili i jakie elementy odróżniają
ich przestrzenie od innych. Dyskusja o tym, czym jest własna przestrzeń.
Część III
Polecenie: Spróbujcie połączyć wasze przestrzenie w jedno miasto.
Pokaz/prezentacja:
Rozmowa z uczestnikami na temat realizacji: Czy teraz łatwo jest odróżnić
poszczególne prace gdy są częścią dużego tworu? Co je odróżnia?
Uczestnicy: w wieku gimnazjalnym
lub licealnym
Materiały:
części komputerowe, płyty pilśniowe 20 x 20 cm, klej typu kropelka lub
plastelina, aparat fotograficzny.
Czas działania: 90 minut
Dokumentacja: w postaci fotograficznej
Bibliografia
1. Symulakry i symulacja, Jean Baudrillard, Sic!, Warszawa 2005 r.
2. Nowa szkoła. Wspieranie kariery ucznia, pod red. M. Taraszkiewicz,
Codn, Warszawa 1997 r.
3. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Konarzewskiego,
PWN, Warszawa 1995 r.
4. Sztuka nauczania. Szkoła, pod red. K. Konarzewskiego, PWN, Warszawa
1995 r.
|