<<powrót

III rok 2007-2008

Warsztaty

Sebastian Rozpara

Symbolon

Łacińska nazwa Symbolon oznacza przedmiot. Dla każdego z nas oprócz istniejących już znaczeń przedmiot może mieć inną symbolikę. Wyrażać może miłość, życie, śmierć, radość lub smutek.
Często tez ich połączenie, lub destrukcja nadają im nową treść będącą własnym, głęboko ukrywanym lub wypartym z pamięci znaczeniem – „oknem”, przez które możemy zobaczyć i lepiej poznać samych siebie.

Cele:
– rozważania o oddziaływaniu przedmiotu oraz jego wpływie na osobistą symbolikę odbiorcy,
– reinterpretacja dotychczasowego znaczenia,
– pobudzenie i uwrażliwienie na formę przestrzenną,
– rozwijanie kreatywności.

Przebieg ćwiczenia
Część I

Przed wami leżą różne przedmioty. Obejrzyjcie je. Wybierzcie jeden lub kilka z nich. Czy wiecie czego symbolem może być dany przedmiot? Czy posiada dla Was osobistą symbolikę?
Jakie cechy formalne decydują o tym, że wybieracie te, a nie inne przedmioty?

Część II
Za pomocą dodatkowych materiałów lub połączenia ze sobą wybranych przez was przedmiotów
spróbujcie stworzyć nową formę przestrzenną. Wasz własny symbolon.
Przedmioty mozecie dowolnie łączyć lub przekształcać np. ciąć, kleić, malować.

Prezentacja
Obejrzyjcie wszystkie realizacje. Jakie pojawiły się formy? Jakie waszym zdaniem znaczenia posiadają prace waszych kolegów? Wymieńcie swoje uwagi.

Uczestnicy: młodzież licealna.
Miejsce: klasa szkolna.
Materiały: farby, ołówki, sznurki, gwoździe, klej, nożyczki.
Czas działania: 45 min.

Bibliografia: Jung C. G (1986), Archetypy i symbole, Warszawa; Czytelnik.

Artyści i ich dzieła: Oppenheim M. Table with Bird Legs (1936), Museum of Modern Art Nowy Jork .

<<powrót