<<powrót

III rok 2007-2008

Warsztaty

Joanna Tiele

Pinezkowy SMS

Człowiek współczesny, jak mawia Barthes, otoczony przez znaki ma przed sobą dwa wyjścia:
albo im się poddać i zgodzić się na panowanie mitu, albo też starać się nad nimi zapanować i zdobyć potrzebne do tego narzędzia
(R. Barthes, 1999, Imperium znaków, Warszawa: KR)

Cele:
– ćwiczenie umiejętności precyzyjnego formułowania myśli,
– rozwijanie umiejętności sprowadzania myśli do prostych znaków, symboli lub piktogramów.

Część I
Wprowadzenie w formie rozmowy.
Świat został opanowany przez sieć krótkich komunikatów tekstowych, wiadomości-haseł, sms-ów. Kontakt między ludźmi często sprowadza się do przekazywania między sobą zwięzłych, hasłowych informacji. Podstawą staje się więc przetwarzanie własnych skomplikowanych myśli w prostą komunikatywną wiadomość.
– W jaki inny sposób, niż za pomocą pisma, można przekazać wiadomość?
– Co to jest znak, symbol, piktogram?
– Jakie są ich cechy charakterystyczne?
– Jaką wiadomość najczęściej chcielibyście przekazać drugiemu człowiekowi?
Wypiszcie kilka propozycji.
Zaprezentowanie kilku przykładów symboli, znaków i piktogramów sztuce oraz życiu codziennym.

Część II
Jedną z funkcji pinezki jest przybijanie małych kartek z krótkimi wiadomościami. Podzielcie się w dwu- lub trzyosobowe grupy i wybierzcie jedną z wypisanych propozycji. Następnie spróbujcie wykonać pinezkowy SMS poprzez przekształcenie główki pinezki w przestrzenny lub płaski znak, symbol lub piktogram będący graficzną lub przestrzenną ilustracją treści wybranej wiadomości.

Pokaz – prezentacja
Obejrzyjcie wszystkie prace i zastanówcie się czy rzeczywiście ktoś mógłby odczytać zawartą w nich treść. Czy sprowadzanie myśli do formy krótkich komunikatów, symboli, piktogramów, nie zubaża kontaktu między ludźmi, (czy wręcz przeciwnie), a może ten system alternatywnej komunikacji sprawia, że nasze przesłanie dla drugiego człowieka staje się zrozumiałe, jasne i klarowne?

Uczestnicy: kilka osób w przedziale wiekowym 26-48
Miejsce: sala domu kultury Widok
Materiały: pinezki, kolorowe papiery ,plastelina, mazaki, taśma, klej, kredki
Czas działania: l,5 godz.
Bibliografia:
R. Barthes, 1999, Imperium znaków, Warszawa: KR;
W. Kopaliński, 1997, Słownik symboli, Warszawa: Wiedza Powszechna, . P. Trzeciak, 1992, Sztuka świata. Warszawa: Wydawnictwo Arkady
Artyści i ich dzieła:
J. van Eyck, Małżeństwo Arnolfinich; H. Bosch, Leczenie głupoty

Opisy konkretnych realizacji:
Szczególną uwagę zwróciłam na realizacje jednej z uczestniczek, która wykazała się pomysłowością i szczególną wrażliwością plastyczną. Były to główki pinezek, będące symbolicznym przedstawieniem dwóch zdań, jakie wcześniej zapisała:!. Jesteś dla mnie wszystkim. 2.Jestem nieśmiała, chciałabym się wyzwolić. Odnośnie pierwszego zdania uczestniczka wykonała koło, w którym barwy od żółtej do czerwonej schodzą się do centrum, które zostało przebite pinezką. Natomiast druga realizacja powstała na formie prostokąta, gdzie lewa część dynamicznie zarysowana na czarno i przesłonięta jakby kratą odnosiła się do pierwszej części zdania, a prawa strona przedstawiająca sylwetę ptaka na zielonym tle symbolizowała drugą część stwierdzenia. Całość stworzyła bardzo ciekawy efekt.

Uwagi, refleksje:
W końcowej części zajęć wywiązała się bardzo ciekawa dyskusja. Wspólnie uczestnicy doszli do zgodnych wniosków. Stwierdzili, że sprowadzanie myśli do prostych znaków, symboli, piktogramów jednak zubaża świat i kontakty międzyludzkie. Ogranicza to w pewien sposób zawartość emocjonalną jaką chce się przekazać drugiemu człowiekowi, w porównaniu z bezpośrednim kontaktem. Oprócz tego, nie zawsze przekazywana wiadomość może być prawidłowo odczytana. Jednak z drugiej strony może to być o wiele głębsza forma przekazu, w momencie, gdy określony znak stanowi informację dla konkretnej bliskiej nam osoby, gdyż tylko taki odbiorca będzie mógł go odczytać w pełni dzięki znajomości naszego charakteru, przyzwyczajeń i języka.
Poza tym, informacja niesiona za pomocą symbolu, znaku zależy od tego gdzie, kto i w jakich okolicznościach natknie się na niego.
Na sam koniec poruszono kilka interesujących problemów odnośnie pojęcia symbolu w życiu i sztuce, jak można je rozumieć i jaki ma zakres.

<<powrót