<<powrót

III rok 2007-2008

Warsztaty

Joanna Strzelecka

Cyfrowa pamięć

Prowadzący rozpoczyna warsztaty od dyskusji z uczestnikami na temat pamięci:
– jest to zdolność do rejestrowania i ponownego przywoływania wrażeń zmysłowych, odczuć, emocji, informacji i skojarzeń,
– pamięć posiadają ludzie, niektóre zwierzęta oraz komputery,
– pamięć u istot żywych opiera się na reakcjach chemicznych zachodzących w neuronach,
– współczesne komputery zapamiętują wyłącznie kodem binarnym,
– mimo że komputery nie potrafią wnioskować jak człowiek ich zaletą jest niezwykła trwałość pamięci oraz szybkość w przetwarzaniu pewnych typów informacji.

Cele:
– wprowadzenie pojęcia symbolu (i znaku),
– zastanowienie się nad problemem ulotności pamięci.

Przebieg ćwiczenia:

Część I
Polecenie: Z elementów komputerowych utwórzcie obrazek przedstawiający wartość dla was najcenniejszą, o której nigdy byście nie chcieli zapomnieć.
Rozmowa z uczestnikami o tym co przedstawili i dlaczego. Wkładanie wykonanych obrazków do obudowy komputera – jako do symbolu pamięci.
Dyskusja o tym, czym jest symbol. Czy komputer może być zamiennikiem pamięci?
Pokaz/prezentacja:
Rozmowa z uczestnikami na temat ich realizacji: Jakie wartości pojawiły się na waszych pracach? Jakich symboli użyliście do ich przedstawienia?

Część II
Polecenie: Spróbujcie zbudować wasze bezpieczne miejsce na przechowywanie najważniejszych wartości
Pokaz/prezentacja:
Rozmowa z uczestnikami na temat ich realizacji: Czy komputer może być zamiennikiem pamięci? Czy wszystko można przechowywać w formie cyfrowej a nie pamiętać samemu?

Uczestnicy: w wieku gimnazjalnym lub licealnym

Materiały:
– części komputerowe,
– płyta pilśniowa 20 x 20 cm,
– klej kropelka,
– obudowa stacji dysków,
– aparat fotograficzny.

Czas działania: 90 minut

Dokumentacja: w postaci fotograficznej

Bibliografia

1. Kopaliński W., Słownik symboli, Wiedza powszechna, Warszawa 1991 r.
2. Nowa szkoła. Wspieranie kariery ucznia, pod red. M. Taraszkiewicz, Codn, Warszawa 1997 r.
3. Symbolizm, pod red. A. Morawińska, Arkady, Warszawa 1997 r.
4. Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, pod red. K. Konarzewskiego, PWN, Warszawa 1995 r.
5. Sztuka nauczania. Szkoła, pod red. K. Konarzewskiego, PWN, Warszawa 1995 r.

 

<<powrót