<<powrót

III rok 2007-2008

Warsztaty

Agnieszka Rudnicka

Ślad emocji

Oddziaływania emocji doświadczamy w każdym momencie naszego życia. Choć nie są niczym materialnym i bardzo szybko się zmieniają, mają ogromny wpływ na nasze zachowanie. Działając pod wpływem nietrwałych emocji pozostawiamy trwałe ślady w otaczającej nas rzeczywistości.

Cele:
– Rozważania na temat natury emocji.
– Obserwacja własnych emocji w relacji z otoczeniem.
– Przyglądanie się sobie i pogłębianie wiedzy na swój temat.
– Rozwijanie empatii i uważności wobec innych.
– Twórcze wykorzystanie emocji.

Przebieg ćwiczenia:
Część I

Aby zbadać wpływ emocji na otoczenie posłużymy się łyżeczką-przedmiotem codziennego użytku. Ponieważ ma właściwości zwierciadła posłuży jako lustro dla poszczególnych emocji. Zastanówcie się, którą emocję przeżywacie obecnie lub bardzo często. Wybierzcie taką, którą dobrze znacie z własnego doświadczenia.

Część II
Na kartce papieru napiszcie, jaka to emocja. Następnie zastanówcie się, jakie ma cechy. Jaki może być jej kształt, faktura, kolor? Wypiszcie wszystkie cechy. Wybierzcie z listy jedną, najbardziej charakterystyczną cechę.

Część III
Za pomocą dostępnych materiałów wykonajcie działanie na łyżeczce ilustrujące najważniejszą cechę waszej emocji. Zostawcie ślad waszej emocji.

Prezentacja
Porównajcie swoje prace.
Porozmawiajcie o tym: jakich działań dokonaliście na łyżeczkach?
Zastanówcie się, jak działają emocje na nas i na otoczenie?
Czy świadomość zmiennej natury emocji może ułatwić nam zrozumienie innych ludzi?
Kiedy w życiu kierujecie się emocjami?
Jaka jest rola emocji w sztuce?

Uczestnicy: młodzież licealna
Miejsce: klasa
Materiały: metalowe łyżeczki, farby, papier, kolorowa bibuła, klej
Czas działania: 45 min

Artyści i dzieła:
Lucio Fontana, 1949, Mediolan
Man Ray, 1921, Podarunek, Chicago

<<powrót