Ślad emocji
Oddziaływania emocji doświadczamy w każdym momencie naszego życia.
Choć nie są niczym materialnym i bardzo szybko się zmieniają, mają ogromny
wpływ na nasze zachowanie. Działając pod wpływem nietrwałych emocji
pozostawiamy trwałe ślady w otaczającej nas rzeczywistości.
Cele:
– Rozważania na temat natury emocji.
– Obserwacja własnych emocji w relacji z otoczeniem.
– Przyglądanie się sobie i pogłębianie wiedzy na swój temat.
– Rozwijanie empatii i uważności wobec innych.
– Twórcze wykorzystanie emocji.
Przebieg ćwiczenia:
Część I
Aby zbadać wpływ emocji na otoczenie posłużymy się łyżeczką-przedmiotem
codziennego użytku. Ponieważ ma właściwości zwierciadła posłuży jako
lustro dla poszczególnych emocji. Zastanówcie się, którą emocję przeżywacie
obecnie lub bardzo często. Wybierzcie taką, którą dobrze znacie z własnego
doświadczenia.
Część II
Na kartce papieru napiszcie, jaka to emocja. Następnie zastanówcie się,
jakie ma cechy. Jaki może być jej kształt, faktura, kolor? Wypiszcie
wszystkie cechy. Wybierzcie z listy jedną, najbardziej charakterystyczną
cechę.
Część III
Za pomocą dostępnych materiałów wykonajcie działanie na łyżeczce ilustrujące
najważniejszą cechę waszej emocji. Zostawcie ślad waszej emocji.
Prezentacja
Porównajcie swoje prace.
Porozmawiajcie o tym: jakich działań dokonaliście na łyżeczkach?
Zastanówcie się, jak działają emocje na nas i na otoczenie?
Czy świadomość zmiennej natury emocji może ułatwić nam zrozumienie innych
ludzi?
Kiedy w życiu kierujecie się emocjami?
Jaka jest rola emocji w sztuce?
Uczestnicy: młodzież licealna
Miejsce: klasa
Materiały: metalowe łyżeczki,
farby, papier, kolorowa bibuła, klej
Czas działania: 45 min
Artyści i dzieła:
Lucio Fontana, 1949, Mediolan
Man Ray, 1921, Podarunek, Chicago
|