<<powrót

III rok 2007-2008

Warsztaty

Małgorzata Perczak

Pudełko zapałek

Cele:
– rozwijanie wyobraźni.
– poznanie nowych środków wyrazu artystycznego.
– umiejętność przedstawiania emocji.
– pozbywanie się negatywnych emocji.

Przebieg warsztatu:
Część I

Przypomnijcie sobie sytuacje, w których towarzyszyły Wam negatywne emocje. Zastanówcie się jak te emocje chcielibyście przedstawić, jak one by wyglądały. Przy pomocy zapałek na kartce papieru wyraźcie swoje negatywne uczucia, ułóżcie układy, kompozycje.

Część II
Ułóżcie swoje prace obok siebie, a następnie zastanówcie się, co chcielibyście zrobić z waszymi negatywnymi emocjami. Co możecie zrobić? Jakie działania podejmiecie?

Pokaz – prezentacja:
Jakie uczucia towarzyszyły Wam gdy niszczyliście swoje prace? Jak teraz czujecie się gdy ich już nie ma?

Uczestnicy: 16 lat.
Miejsce: klasa.
Materiały: zapałki, klej, kartki papieru.
Czs działania: 1 godzina.

Bibliografia:
Kahermann K., Karolak W., II Międzynarodowa Letnia Akademia, Ogień, ogień, ogień, Łódź 1995.

Artyści i ich dzieła:
Molski E., Anioł.

Opisy konkretnych realizacji, uwagi, refleksje:
Wybrane przykłady realizacji warsztatu w III kl. Gimnazjum nr. 1 w Konstantynowie Łódzkim.
Prace wybranych przeze mnie autorów przybierają formy abstrakcyjne. Są to kompozycje otwarte, bardzo dynamiczne. Często działające na bazie kontrastów. Tylko w jednej z wybranych przeze mnie prac mogę się domyśleć, że układ stworzony w górnej partii rysunku przedstawia chmury, a w dolnej zarys twarzy.
W każdej jednak pracy widoczny jest przekaz negatywnych emocji. W końcowym etapie uczniowie niszczą swoje prace. Najpierw sklejają ze sobą, a następnie zgniatają.
Każdy z uczniów tworzył samodzielnie prace, zmagając się ze swoimi negatywnymi emocjami. W końcowym etapie stworzyli grupę i wspólnymi siłami zniszczyli prace. Podświadomie wiedzieli, że nawzajem pomagając sobie mogą zrobić więcej.

<<powrót