Pudełko zapałek
Cele:
– rozwijanie wyobraźni.
– poznanie nowych środków wyrazu artystycznego.
– umiejętność przedstawiania emocji.
– pozbywanie się negatywnych emocji.
Przebieg warsztatu:
Część I
Przypomnijcie sobie sytuacje, w których towarzyszyły Wam negatywne emocje.
Zastanówcie się jak te emocje chcielibyście przedstawić, jak one by
wyglądały. Przy pomocy zapałek na kartce papieru wyraźcie swoje negatywne
uczucia, ułóżcie układy, kompozycje.
Część II
Ułóżcie swoje prace obok siebie, a następnie zastanówcie się, co chcielibyście
zrobić z waszymi negatywnymi emocjami. Co możecie zrobić? Jakie działania
podejmiecie?
Pokaz – prezentacja:
Jakie uczucia towarzyszyły Wam gdy niszczyliście swoje prace? Jak teraz
czujecie się gdy ich już nie ma?
Uczestnicy: 16 lat.
Miejsce: klasa.
Materiały: zapałki, klej, kartki
papieru.
Czs działania: 1 godzina.
Bibliografia:
Kahermann K., Karolak W., II Międzynarodowa Letnia Akademia, Ogień,
ogień, ogień, Łódź 1995.
Artyści i ich dzieła:
Molski E., Anioł.
Opisy konkretnych realizacji, uwagi,
refleksje:
Wybrane przykłady realizacji warsztatu w III kl. Gimnazjum nr. 1 w Konstantynowie
Łódzkim.
Prace wybranych przeze mnie autorów przybierają formy abstrakcyjne.
Są to kompozycje otwarte, bardzo dynamiczne. Często działające na bazie
kontrastów. Tylko w jednej z wybranych przeze mnie prac mogę się domyśleć,
że układ stworzony w górnej partii rysunku przedstawia chmury, a w dolnej
zarys twarzy.
W każdej jednak pracy widoczny jest przekaz negatywnych emocji. W końcowym
etapie uczniowie niszczą swoje prace. Najpierw sklejają ze sobą, a następnie
zgniatają.
Każdy z uczniów tworzył samodzielnie prace, zmagając się ze swoimi negatywnymi
emocjami. W końcowym etapie stworzyli grupę i wspólnymi siłami zniszczyli
prace. Podświadomie wiedzieli, że nawzajem pomagając sobie mogą zrobić
więcej. |