<<powrót

III rok 2007-2008

Warsztaty

Jacek Olszewski

Kapslowe historie


Obok naszego życia płynie inne życie, jak gdyby drugie życie, życie mniej codzienne.
Antoni Lange

Cele:
– rozwijanie wyobraźni, twórczego myślenia
– pobudzenie refleksji na temat własnego życia
– próba spojrzenia na świat z innej perspektywy

Przebieg ćwiczenia:
Część I
Wprowadzenie:

Na stole znajdują się różne kapsle – od starych, zniszczonych, zgiętych przy otwieraniu butelki – po nowe, nienaruszone. Prowadzący bierze jeden z nich i wspólnie z uczestnikami warsztatów zastanawia się co taki kapsel mógł przeżyć? jakich zdarzeń na pewno doświadczył? co mogło mu się przydarzyć oryginalnego?

Część II
Każdy uczestnik otrzymuje/wybiera swój kapsel

Polecenie:
„Każdy z tych kapsli ma jakąś historię za sobą - coś co go ukształtowało. Każdy gdzieś powstał, każdy był na jakiejś butelce i każdy został z niej zdjęty. Również każdemu z nich przytrafiło się coś później...” narysujcie i opiszcie te zdarzenia.

Prezentacja:

Na zakończenie warsztatów z wymyślonych i narysowanych przez uczestników historii powstają plansze.
– Jakie są wasze wrażenia?
– Jak wam się podoba spojrzenie na świat z takiej perspektywy?
– Czy możecie odnieść sytuacje z wymyślonych przez was historii do waszego własnego życia?

Uczestnicy: licealiści
Czas trwania: 1,5 godz
Materiały: kapsle, papier, farby, kredki, ołówki, długopisy, mazaki, klej
Miejsce: Liceum Ogólnokształcące nr XXXIV im. Krzysztofa Kieślowskiego w Łodzi

Artyści i ich dzieła:
Krzysztof Sołowiej Idol II, 2000; Idol III, 2001

Opis realizacji, refleksje oraz uwagi:
Uogólniając można powiedzieć, że wszystkie stworzone przez uczestników warsztatów historie odnoszą się bezpośrednio do otaczającej ich rzeczywistości. Odbiegających od tego schematu prac jest niewiele. Większe zróżnicowanie, natomiast, występuje jeśli wziąć pod uwagę formę powstałych rysunków. Jedyną osobą, która użyła farb była Kinga, reszta uczniów w większości przypadków korzystała z kolorowych pasteli. Na tym tle bardzo wyróżnia się czarnobiała praca Marty.
Po przeprowadzeniu warsztatów wywiązała się krótka rozmowa na temat otaczającej nas wszystkich rzeczywistości.
Większość uwag, które nasunęły mi się po warsztatach dotyczyła kwestii technicznych – jak wyglądałaby praca z innymi uczestnikami, w innym wieku? Co mogłem usprawnić, co lepiej zaplanować, jak inaczej skonstruować polecenia

<<powrót