Nić Ariadny
Cele:
– zdobycie wiedzy na temat form i symboliki labiryntu,
– doświadczalne sprawdzenie uniwersalności mitu labiryntu,
– refleksja nad ludzkim losem,
– integracja grupy.
Uczestnicy:
10 uczniów ostatniej klasy gimnazjum.
Miejsce:
klasa w budynku szkolnym.
Materiały:
flamastry, różnokolorowe sznurki, plastelina, karki z ilustracjami labiryntów,
kwadratowa plansza z białego kartonu o bokach min. 2,5 m.
Czas:
1 godzina.
Przebieg warsztatu:
Część I
Przypomnienie greckiego mitu o Tezeuszu, Minotaurze i Ariadnie. Omówienie
rodzajów labiryntów (klasyczne, jaskiniowe, tańczone). Prezentacja ilustracji
z przykładami labiryntów pochodzących z różnych epok. Rozmowa kierowana
na temat symboliki labiryntu.
Część II
Każdy z uczestników wybiera jedną ilustrację z przykładem labiryntu,
który podpisuje swoim imieniem. Rozwiązuje zawartą w labiryncie zagadkę.
Następnie uczestnicy odkładają ilustracje i wybierają zwój sznurka w
ulubionym przez siebie kolorze.
Część III
Każdy z uczestników losuje ilustrację (tym samym losując osobę, której
imieniem jest podpisana). Wylosowana osoba podchodzi do leżącej na podłodze
planszy i dostaje instrukcje od osoby, która ją wylosowała (trzymającej
– jak Ariadna w micie – koniec nici), w którym miejscu na
planszy przy użyciu plasteliny kolejno mocować swój sznurek, aby dojść
do środka. Kolejni uczestnicy wykonują opisane zadanie na tej samej
planszy tworząc układ przeplatających się w różnych kombinacjach nici.
Konfrontacja:
Czy sznurki, z których ułożyliście labirynt mogą symbolizować wasz (ludzki)
los?
Jakie cechy ludzkiego losu można wyczytać ze wszystkich labiryntów?
Gdzie obecnie mamy do czynienia z labiryntami?
Czy nasze codzienne życie można by nazwać labiryntem?
Czy w labiryncie twojego życia potrzebujesz nici, mapy, czy dajesz sobie
radę sam?
Czy w waszym życiu sami wytyczacie drogi, po których przebiega nić w
waszym labiryncie, czy może wybieracie linie, które już istnieją?
Co znajduje się na końcu labiryntu?
Bibliografia:
Kopaliński Władysław, Słownik mitów i tradycji kultury, Oficyna Wydawnicza
RYTM, Warszawa 2003
Kowalski Krzysztof, Krzak Zygmunt, Tezeusz w labiryncie, Wydawnictwo
Psychologii i Kultury ENETEIA, Warszawa 2003 |