Instrumentalna ekspresja
Dźwięki otaczają nas nieustannie. Przyzwyczajenie powoduje, iż często
nie zdajemy sobie sprawy z tego, jaki mają na nas wpływ. Uwrażliwienie
na ich obecność poszerza nasz świat, rozwija i wzbogaca naszą osobowość.
Dzięki wewnętrznej ekspresji możemy ożywić każdy przedmiot i w sposób
twórczy sprawić by stał się on w naszych rękach niezwykłym i unikalnym
instrumentem.
Cele:
– uwrażliwienie na wszechobecność dźwięków,
– stymulowanie twórczej ekspresji,
– poszerzenie percepcji rzeczywistości,
– Zapoznanie uczestników z twórczością grupy Stomp,
– muzyczna ekspresja jako inspiracja do działań twórczych.
Przebieg ćwiczenia
Część I
Spotkanie w otoczeniu przyrody. Uczestnicy warsztatów z zasłoniętymi
oczami poznają świat otaczających ich dźwięków.
Stańcie w kole, tyłem do siebie i zamknijcie oczy. Spróbujcie odnaleźć
najbardziej oddalony od was dźwięk.
Zamieńcie się miejscami i posłuchajcie teraz dźwięku który jest najbliżej.
Odwróćcie się przodem i opowiedzcie, co słyszeliście.
Część II
Powrót do sali. Przyroda od wieków inspirowała do twórczego myślenia
na temat muzyki, dźwięków, instrumentów. Wszystkie przedmioty ożywione
naszą ekspresją stają się instrumentami. Przykładem takiej twórczości
jest działalność grupy Stomp. Prezentacja filmu.
Część III
Korzystając z zepsutych instrumentów lub przedmiotów codziennego użytku
wykonajcie własny unikalny instrument.
Pokaz – prezentacja
Koncert na unikalnych instrumentach i nagranie. Dyskusja dotycząca instrumentalnych
wrażeń.
Uczestnicy: dzieci w wieku gimnazjalnym
Materiały:
– zepsute instrumenty
– komputer
– aparat fotograficzny
– magnetofon
– różne nietypowe przedmioty
– taśmy samoprzylepne i nożyczki
Czas działania: 1,5 h
Dokumentacja: w postaci fotograficznej
i nagrania.
|