Niezwykły przedmiot – Obiekty klamerkowe
Cele:
– Zmiana perspektywy postrzegania najbliższego otoczenia
– Poszukiwanie w prostych elementach codzienności inspiracji do
twórczego działania
– Rozwijanie zaufania w grupie
Przebieg zajęć:
Część I
dokończcie zdanie „całuję zajączka w...” (jakąś część ciała)
i do tej części przypnijcie klamerkę osobie siedzącej obok.
Część II
Wykonajcie rzeźbę z współuczestników poprzez wzajemne spinanie się klamerkami.
Część III
–obejrzyjcie spinacz/klamerkę tak jakbyście go widzieli po raz
pierwszy w życiu
–spróbujcie zmienić formy klamerki tak, aby powstał zupełnie inny
obiekt użytkowy
Prezentacja dzieł:
Obejrzyjcie wszystkie realizacje.
Powiedzcie z czym wam się kojarzą dzieła poszczególnych osób i jak określilibyście
twórcę.
Uczestnicy: młodzież licealna
Miejsce: klasa
Materiały: klamerki, farby, pędzle,
klej, koraliki, sznurki
Czas dzialania:120 minut
Artyści i dzieła: Marcel Duschamp
„Fontanna” (1917), Claes Oldenburg „Wielki spinacz
do suszenia bielizny„ (1976, Filadelfia)
Bibliografia:
Krystyna Janicka „Surrealizm”, Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne
i Filmowe,1985
Urszula Czartoryska „Od pop-artu do sztuki konceptualnej”
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1973
Osterwold Tilman „Pop art” Wydawnictwo:Koln:London:Taschen
cop 2003
Opisy konkretnych realizacji, uwagi,
refleksje:
Milena:
W powtarzalności pewnych wzorów istnieje dążenie do szczęścia.
Dagmara:
W działaniu estetycznym w sposób jasny i precyzyjny może zamanifestować
się płeć twórcy. Kobiecość objawia się mocnymi, harmonijnymi połączeniami
elementów, męskość natomiast poprzez silny nacisk na cechy konstrukcyjne
obiektu.
Piotr:
Strach przed uszkodzeniem elementów (rozczłonkowanie klamerki) ogranicza
przyjemność z kreatywnego działania.
Maciek:
Brak odwagi sprawia, że zawężamy używane przez nas środki ekspresji
do minimum.
Tomek:
Ciekawość może przyczyniać się do chaosu, jednak liczy się umiejętność
uporządkowania i wyłowienia poszczególnych wartości z całego zbioru. |