Linia w przestrzeni
Świat linii zawiera w sobie wszystkie możliwości wyrazu, od chłodnej
do gorącej liryki na początku do pełnej napięcia dramatyczności na końcu.
Wasyl Kandyński
Cel:
– rozważanie na temat linii,
– rozwijanie myślenia przestrzennego,
– stymulowanie zdolności manualnych,
– pobudzanie kreatywności.
Przebieg ćwiczenia
Cześć I
Wyobraźcie sobie jakiś przedmiot, który następnie narysujcie za pomocą
środków rysunkowych. Posłużcie się jedną linią-kreską, nie odrywając
narzędzia (ołówka, kredki, flamastra) od papieru.
Część II
Na podstawie Waszego rysunku spróbujcie wasz przedmiot uprzestrzennić.
Postarajcie się zastąpić linię – kreskę narysowaną na papierze
linią wykonaną z drutu w przestrzeni trójwymiarowej.
Pokaz – prezentacja
Obejrzyjcie wszystkie realizacje. Zastanówcie się co różni linię na
płaszczyźnie od linii znajdującej się w przestrzeni, jak zmienia się
ich sens i oddziaływanie. Czym jest linia, w jakiej formie znajduje
się w życiu codziennym, jakie ma dla nas znaczenie? Wymieńcie swoje
uwagi.
Uczestnicy: młodzież gimnazjalna.
Materiały: ołówki, kredki, flamastry,
druty.
Czas działania: 90 min.
Bibliografia:
Kandyński W., (1986) Punkt i linia a płaszczyzna, Warszawa: Państwowy
Instytut Wydawniczy.
|