III rok 2006-2007

Warsztaty

Justyna Szymańska

Czego wycieraczka widzieć nie mogła

Wycieraczka leżała całe życie pod drzwiami. Jedyne co widziała to odciski butów i psich łap. Czasem wpadł kolorowy kamyczek. Innym razem od buta odkleił się listek. Wzbudziło to zainteresowanie wycieraczki. Była ciekawa jak wygląda świat.

Cele:
- rozwój kreatywności,
- poszerzenie wyobraźni,
- pobudzenie empatii,
- działanie poza schematem.

Przebieg:
Czytanie dzieciom bajki Wandy Chotomskiej pt.: „Słomianka". Rozmowa z dziećmi o tym co wycieraczka widzi na co dzień.
Pokazanie dzieciom przykładowych reprodukcji obrazów przedstawiających pejzaże.

Polecenie:
Zastanówcie się jakie pejzaże chcielibyście pokazać wycieraczce. Wykorzystując technikę monotypii wykonajcie pejzaże na wycieraczkach.

Konfrontacja:
Jak wam się pracowało na tym nietypowym podłożu? Czego nowego dzisiaj się nauczyliście?

Uczestnicy: dzieci w wieku 6 lat.
Miejsce: Przedszkole Miejskie Nr 97.
Materiały: wycieraczki, farby plakatowe, plastikowe matryce.
Czas: 1,5 godziny.

Bibliografia:
Chotomska W. „Od rzeczy do rzeczy" Nasza Księgarnia Warszawa 1976.

Przykładowe prace uczestników:
Damian, 6 lat:
Autor namalował pejzaż zimowy. Widzimy tu padający śnieg, uśmiechniętego bałwanka. Ciekawe jest, że w pracy oprócz bieli śniegu dominuje kolor zielony. Drzewo oraz trawa są tu zielone, wiosenne. Autor malując pracę, za oknem widział wiosnę. Jednak z powodu krótkiej zimy w tym roku nie miał okazji ulepić bałwana.

Bartek,6 lat:
Praca przedstawia lato w ogrodzie u dziadka autora. Widzimy drzewa i krzewy owocowe, fragment domku po prawej stronie, na pierwszym planie znajduje się żółty kurczaczek, w prawym górnym rogu świeci ogromne słońce.

Aneta, 6 lat:
Praca ma charakter abstrakcyjny, jest bardzo kolorowa. Ekspresyjne zielone plamy przenikają się z kształtami obłymi w kolorach czerwonym i żółtym. Praca przypomina autorce łąkę w słońcu.

Wypowiedzi uczestników:
Uczestnicy byli zadowoleni ze swoich prac. W większości mieli po raz pierwszy kontakt z techniką monotypii. Dzieci były pozytywnie zaskoczone pomysłem odbijania prac na wycieraczkach, a także efektami odbicia. Często podobały im się zarówno matryce jak i odbitki.