III rok 2006-2007

Warsztaty

Iwona Stefankiewicz

Wyprawa do wnętrza siebie

Motto:
„A oto jest mój sekret, bardzo prosty sekret. Tylko sercem widzi się to, co najważniejsze. To co najistotniejsze jest niewidoczne dla oczu”- Antoine de Saint- Exupery.

Każda z nas funkcjonuje na wielu niezależnych poziomach: procesów fizycznych, psychologicznych, na poziomie świadomym, nieświadomym. Nosimy odmienne twarze w pracy, w domu, inaczej postrzegają nas obcy ludzie, współpracownicy, inaczej rodzina i my same. Każda z tych ról przedstawia nas światu inaczej, każda mówi coś o nas.

Cele:
- uaktywnienie ekspresji artystycznej kobiet,
- dotarcie do własnych cech, emocji, które obawiamy się ujawnić,
- wyzbycie się masek, mechanizmów obronnych,
- poszerzenie umiejętności wypowiadania się kolorem.

Przebieg warsztatu
Część I
Wizualizacja

Usiądźcie wygodnie. Przymknijcie oczy. Wykonacie kilka oddechów. Sprawcie, aby Wasze ciało stało się lekkie, odprężone, gotowe na przyjęcie Waszych refleksji na temat naszego motta. Wyobraźcie sobie siebie w pracy/szkole. Jak się tam zachowujecie? Zastanówcie się jakimi cechami opisałybyście siebie? Pomyślcie teraz o tym jak zachowujecie się będąc same, będąc w bezpiecznym miejscu, bądź z bliską osobą. Jakie jesteście wówczas? Jak różnicie się od siebie w sytuacji zawodowej?

Część II
Rozważania o związku cech uczestniczek z konkretnymi kształtami kolorami, fakturami

Przymknijcie ponownie oczy i spróbujcie skontaktować się ze swoim wnętrzem. Zastanówcie się, jakie cechy skrywacie przed światem, jaka jest wasza prawdziwa wrażliwość. Postarajcie się wyobrazić sobie kształty, kolory, które wiążą się z powyższymi cechami.

Część III
Wykonanie chust

Usiądźcie w dowolnie obranych przez siebie miejscach. Uruchomcie swoją wyobraźnię. Wybierzcie jedną z chust, które leżą przed wami, tak by jej kształt i wielkość jak najlepiej pasowały do was. Rozłóżcie chustę przed sobą. Wybierzcie dowolne narzędzia: kredki, pastele, farby i za ich pośrednictwem stwórzcie chusty, będące odzwierciedleniem cech, kształtów i kolorów o których rozmawiałyśmy.

Konfrontacja
Ułóżcie wszystkie prace obok siebie. Przyjrzyjcie się im dokładnie. Zadajcie sobie pytania: Dlaczego wykorzystałyście w swojej pracy te kolory, kształty, środki? Jakie emocje odczuwacie patrząc na swoje prace? Jakie cechy udało wam się ująć w pracach? Jak czułyście się podczas pracy? Co dał wam warsztat? W jaki sposób ten warsztat pomógł wam porozumieć się ze swoim wnętrzem?

Uczestnicy: Kobiety w różnym wieku.
Miejsce: Otwarta przestrzeń z miejscem do malowania.
Materiały: Chusty, pędzle okrągłe i płaskie różnej grubości, farby plakatowe, farby akwarelowe, farby olejne, pastele suche i olejne, kredki wodne, nożyczki.
Czas: 3 godziny.

Bibliografia
“Tańcząca z wilkami” Clarisa Pinkola Estes
„Dzika kobieta” Angelica Aliti
„Changing woman” dr.J.C.Mills

Opisy konkretnych realizacji, uwagi, refleksje
Wybrane przykłady realizacji pochodzą z warsztatów przeprowadzonych w dniach 13.V.2007 oraz 20.V.2007

Autor: Danuta
Opis realizacji:
Autorka wybrała największą, błękitną chustę. Za pomocą farb akwarelowych oraz kleju z brokatem stworzyła kompozycję z abstrakcyjnych, geometrycznych oraz roślinnych form, utrzymaną w jasnej, radosnej palecie barwnej. Punkt ciężkości malowidła znajduje się w jego lewym dolnym rogu. Zbudowany jest z kilku naprzemian ułożonych linii różu i błękitu. W lewym górnym rogu znajduje się błękitno pomarańczowa spirala, a poniżej feria kolorów i kształtów epatujących spokojem i zadowoleniem. Użyte barwy są raczej chłodne.
Refleksje:
Autorka stwierdziła, że udział w warsztacie pozwolił jej zrelaksować się, przez chwilę odpocząć od zmartwień i dotrzeć do wewnętrznego dziecka, z którym tak rzadko ma kontakt.

Autor: Agnieszka
Opis realizacji:
Autorka wybrała małą, prostokątną chustę. Rozpoczęła pracę od podzielenia jej na 9 równych części za pomocą prostych brązowych linii. Używając farb plakatowych i kredek olejnych stworzyła zagmatwaną, abstrakcyjną kompozycje, ogólnie charakteryzującą się szorstkością faktury i surową intensywnością barw (czerwień, zieleń, żółcień, fiolet). Na dole obrazka umieszczone zostało duże jaskrawe słońce. W lewym górnym rogu znajduje się czerwona spirala, centrum pracy jest zielone.
Refleksje:
Uczestniczka uważa, że warsztat uzmysłowił jej różnorodność, skomplikowanie jej wnętrza, jej osobowości i odkrył potencjał twórczy, z którego nie zdawała sobie sprawy .

Autor: Ewelina
Opis realizacji:
Autorka wybrała dużą błękitną płachtę. Stworzyła na niej kompozycje w pionie. W lewym górnym rogu znajduje się jasnożółte słońce. W prawą stronę od niego białe chmury. Głównym tematem pracy są dwa duże zielone drzewa, ułożone symetrycznie na płaszczyźnie oraz znajdująca się między nimi kiełkująca dopiero roślinka, nad którą zgromadziły się szare chmury. Autorka użyła farb plakatowych oraz kredek wodnych.

Refleksje:
Uczestniczka stwierdziła, ze początkowo trudno było jej się zaangażować w prace, jednak ostatecznie była zadowolona ze swojej chusty. Mmalowanie było dla niej wielką przyjemnością, a problem który ujeła w swojej pracy stanowi niejako oś jej osobowości.